کارتریج چیست؟



ابتدا لازم است سبد خرید را در آوافرهنگ شناسایی کنید. مقوا مواد و مواد مورد استفاده چاپگرها است که به دو صورت در بازار موجود است. همانند کارتریج های چاپگر، دو نوع کارتریج وجود دارد.

کارتریج تونر یا کارتریج لیزری که برای پرینترها و دستگاه های کپی لیزری استفاده می شود و دیگری کارتریج جوهر افشان است که برای چاپگرهای جوهر افشان استفاده می شود.

کارتریج جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان با پاشیدن قطرات کوچک جوهر از طریق سوراخ کوچکی در سر، تصاویر رنگی و سیاه و سفید زیبایی را تولید می کنند. چاپگرهای جوهرافشان دارای سه رنگ اصلی آبی، قرمز و زرد هستند، اما دارای جوهر مشکی نیز هستند که برای ایجاد تصاویر با جوهر سیاه استفاده می شود. برخی از چاپگرهای جوهرافشان با ترکیب سه رنگ اصلی، جوهر مشکی تولید می کنند که برای نوشتن متن مناسب نیست. زیرا رنگ آن سبز یا آبی است

در اکثر خرید کارتریج و چاپگرهای جوهرافشان قدیمی، سه رنگ اصلی به هم مرتبط هستند و وقتی یک رنگ تمام شد، هر سه رنگ باید جایگزین شوند. اما امروزه چاپگرهای جوهرافشان از این سه رنگ به صورت جداگانه استفاده می کنند.

به طور معمول، اکثر چاپگرهای جوهر افشان در چهار رنگ اصلی عرضه می شوند. با این حال، اگر به یک چاپگر حرفه ای نیاز دارید، توصیه می کنیم علاوه بر سه رنگ اصلی به اضافه مشکی، از قرمز و آبی روشن استفاده کنید. این به این دلیل است که ترکیب این شش رنگ در ایجاد یک تصویر رنگی طبیعی تر چشمگیرتر است.

کارتریج لیزر چیست؟

مواد مصرفی در پرینترهای لیزری تونر یا تونر، در پرینترهای جوهر افشان به آنها تونر و ظروفی که تونل ها در آنها قرار می گیرند کارتریج می گویند.

در پرینترهای لیزری سفارش چاپ توسط کارتریج پودر و درام به کاغذ منتقل می شود. در نتیجه هد و درام در کارتریج های لیزری و جوهر به ترتیب وظیفه انتقال اطلاعات و چاپ آنها را با استفاده از مواد مصرفی روی کاغذ بر عهده دارند.

هر کارتریج لیزری دارای دو بخش اصلی است: درام و تونر. گاهی اوقات این دو قسمت در برخی دستگاه ها به صورت جداگانه و در برخی دیگر در یک کارتریج استفاده می شوند. علاوه بر این، هر چاپگر رنگی باید چهار رنگ اصلی داشته باشد: سیاه، قرمز، زرد و آبی، و همه رنگ‌های دیگر از ترکیب این چهار رنگ ایجاد می‌شوند. برخی از چاپگرها این چهار رنگ را در چهار کارتریج جداگانه و هر رنگ در یک کارتریج قرار می دهند، در حالی که برخی دیگر این چهار رنگ را در دو کارتریج قرار می دهند که در نتیجه یک کارتریج رنگ لیزری حاوی سه رنگ آبی است. زرد و قرمز هستند و در کنار کارتریج مشکی استفاده می شوند. در این نوع کارتریج سر در کارتریج قرار می گیرد.

برخی از چاپگرها دارای 6 کارتریج هستند که علاوه بر 4 رنگ اصلی از دو رنگ به نام رنگ تصویر استفاده می کنند.

این دو رنگ قرمز و آبی روشن هستند که به آن ها فتو فیروزه ای و عکس سرخابی می گویند. این نوع چاپگرها با نام Photosmart شناخته می شوند و معمولاً برای مقاصد عکاسی استفاده می شوند. تعداد تونرها در پرینترهای لیزری یکسان است و با 4 رنگ اصلی در قالب کارتریج استفاده می شود. در پرینترهای لیزری مشکی از کارتریج مشکی استفاده می شود و در چنین دستگاهی درام و تونر در یک کارتریج قرار می گیرند.

آیا کارتریج یا کارتریج ها اصل هستند؟

تلفظ صحیح کلمه «پترون» است و کلمه «پترون» به اشتباه در گویش کلمه ایجاد شده است. معادل انگلیسی این کلمه Cartridge است که حتی در محصولات دیگر نیز استفاده می شود.

تفاوت بین کارتریج لیزری و جوهر افشان

تفاوت این دو نوع کارتریج را می توان به ساده ترین شکل گفت که کارتریج تونر از پودر تونر برای چاپ استفاده می کند. به این ترتیب او با توجه به عکس و متن پودر را به خوبی روی کاغذ ذوب می کند.

اما کارتریج جوهر افشان مایع است و عکس و متن شما را به صورت قطرات بسیار ریز مایع روی کاغذ می پاشد.

کارتریج دستگاه کپی مانند کارتریج پرینتر لیزری عمل می کند با این تفاوت که میزان پودر تونر بیشتر است.

در برخی از تونر و کارتریج های لیزری قطعه ای به نام تراشه وجود دارد که وظیفه اطلاع رسانی مقدار مواد مصرفی داخل کارتریج را بر عهده دارد. در واقع بسته به میزان جوهر یا تونر داخل تراشه، ظرفیت چاپ کارتریج جوهر بر اساس تعداد صفحات تعیین می شود که در عین حال میزان مواد داخل کارتریج جوهر، تعداد مشخص شده را کاهش می دهد. صفحات نیز کاهش می یابد و پیام های خطا به چاپگر و از چاپگر به رایانه ارسال می شود

در خرید کارتریج به چه عواملی توجه کنیم؟

در هنگام خرید پرینتر لیزری ابتدا باید به نوع کارتریج توجه کرد. انتخاب کارتریج مناسب می تواند در زمان و هزینه شما صرفه جویی کند. اگر چاپگر شما می تواند اسناد سیاه و سفید را چاپ کند، بهتر است از جوهر سیاه استفاده کنید که می تواند در هزینه شما بسیار صرفه جویی کند.

نکته مهم دیگری که باید در هنگام خرید کارتریج در نظر بگیرید، اطمینان از سازگاری آنها با چاپگر شما است.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی می دهید، کارتریج های بازیافتی برای شما بسیار مناسب هستند. البته برخی از جوهرها قیمت بالایی دارند و با مروری کلی بر بازار چاپگرها، متوجه خواهید شد که هزینه خرید کارتریج جوهر برای چاپگر شما با خرید یک مدل جدید چاپگر با جوهر کمی متفاوت است. در این صورت ارزان ترین راه تعویض چاپگر است.


[ بازدید : 8377 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 23 آبان 1402 ] [ 9:59 ] [ سئوکار ایرانی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر