آیا برای رفع پارک ملی گلستان باید نه قدم برداشته شود؟



فاصله رامسر ت قلعه رودخان از جاده فومن - سراوان 159 کیلومتر که بدون احتساب ترافیک 3 ساعت می باشد. این ساحل بدون شک یکی از زیباترین سواحل کشور است و برای همین است که مشتاقان زیادی دارد. عکاس: رضا سلامتخانم مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه در روستای دریکنده بابل متولد شد و با اینکه تحصیلات دانشگاهی و سواد نداشت، در سن ۶۷ سالگی و بدون هیچ آموزشی شروع به خلق تصاویری فوقالعاده کرد. اگر دوست دارید تا دریا را با جت اسکی بشکافید و لحظاتی خوش را سپری کنید پس ساحل چمخاله گزینه ای عالی برای شما خواهد بود. برای رسیدن به قلعه مارکوه باید از پلههای زیادی بالا بروید که بسته به توانایی جسمی شما ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول میکشد.در بالای این قلعه میتوانید شاهد منظره ۳۶۰ درجه بسیار زیبا از دریا و جنگل باشید. در این مطلب به ساحل چمخاله و دلایلی که باید از آن دیدن کنید، پرداخته شده است. یکی از دلایل برای دیدن ساحل چمخاله زیبای منحصر بفرد آن است. شد. با تماشای آن علت نامگذاریش به هزار دره را متوجه خواهید شد، منطقه ای که تا چشم کار می کند شاهد تپه و دره هایی را با فاصله های مختلف خواهید دید و با طیف وسیعی از رنگ سبز و مخملین، به استقبال چشمان شما می آیند. کلانشهرها و سایر شهر هایی که در گیلان واقع شده اند همگی زیبایی های بی نظیری را در جای خودشان صاحب می باشند، شهرهایی مثل آستارا که مرز بین المللی را برای گیلان فراهم می کند.

روستاهای اطراف این منطقه نیز هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند. استان گیلان، دارای جاذبه های متعددی است که هر کدام می تواند برای گردشگران جذابیت داشته باشد. طبیعت هر نقطه از زمین ویژگی های خاص خودش را دارد و این ویژگی ها متناسب با آب و هوای هر منطقه متفاوت خواهد بود بنابراین کمتر مکانی را می توان یافت که ویژگی های آب و هوایی متفاوتی داشته باشند اما شبیه به هم باشند.جنگل ها با درختان بلند و سرسبز خود، کوه ها با استواری و قدرت صخره های خود و دشت ها با گل های رنگارنگشان هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. امکانات موجود در این پارک شامل برق، سرویسهای بهداشتی، جاده آسفالته، نمازخانه، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمانهای نگهبانی، منطقه کمپینگ و پیک نیک است. این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان بهشمار میآید بر فراز تپهای خاکی که قریب پانزده متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. می توانید جنگل نوردی تان را در همین منطقه به پایان برسانید یا اینکه راه را ادامه دهید تا به کلبه مش صفر و دشت جهان نما برسید. از سمت شرق نیز، پس از عبور از مازندران و چابکسر و رودسر، به لنگرود میرسید و میتوانید مسیر را به سمت چمخاله ادامه دهید. روایتهای قدیمی و اسناد مختلفی دربارهی تاریخ شکلگیری این شهر وجود دارد که میگوید ۲۷۷ سال پیش وقتی مردم چمخاله مجبور شدند از سرزمین اصلی خود، یعنی کرمانشاه به سمت شمال حرکت کنند در یک منطقهی خوش آبوهوا ساکن شدند. نکته جالب توجه این است که بدلیل آنکه بیشتر جمعیت منطقهی چمخاله مهاجران کرد کرمانشاه هستند نام «چمخاله» که کلمهای کردی است برای این ناحیه انتخاب گردیده است که ترکیب چم و خاله در این زبان معنی رودخانه را میدهد.

از آنجا که بیشتر جمعیت منطقه را مهاجران کرد کرمانشاه تشکیل می دهند، نام چمخاله برای این منطقه انتخاب گردید. شهر چاف و چمخاله از شهرهای جدید شهرستان لنگرود می باشند، بدین سبب که در سال 1388 روستای چمخاله بنا به پیشنهاد وزارت کشور با دهستان چاف ادغام شد و توسط آن روستاهای متعددی از جمله سلطان مرادی، پیرپشته و پاپگیاده با یکدیگر ادغام شده و در آخر نام شهر چمخاله را به خود گرفتند. اگر قصد رفتن به این شهر ساحلی کمنظیر را دارید، بعد از پشتسر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود بروید. اگر با خودروی شخصی خود راهی این گشتوگذار هستید، خود را به جاده تهران آمل برسانید و به سمت پلور برانید. این منطقه قبلا دهستان بوده است و از سال ۸۸ با روستاهای اطراف و همچنین چمخاله به صورت شهر در آمده است. پارک گلستان یا منطقه حفاظت شده جنگل گلستان قدیمیترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کمنظیر برای حیاتوحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونههای پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع مساحت خود جای دادهاست. تالاب آجی گل: این تالاب در جنوب روستای تنگلی واقع شده و مساحت آن بالغ بر ۳۵۰ هكتار است. بعد از تغيير نام سازمان شکاربانى و نظارت بر صيد به سازمان حفاظت محيط زيست در شهريورماه ۱۳۵۰، منطقهاى در شرق اين پارک به نام قرخت با مساحت ۰۰۰‚۳۴ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به آن الحاق و در سال ۱۳۵۵ هر دو منطقه در يکديگرادغام شدند و در مجموع با مساحت ۸۹۵‚۱۲۵ هکتار، پارک ملى گلستان را تشکيل دادند که بعد از پيروزى انقلاب اسلامى در بهمن ۱۳۵۷، طى بررسىهاى مجدد و در نظر گرفتن مسائل اجتماعى و نياز اهالى اطراف منطقه، مساحت آن به ۸۹۰‚۹۱ هکتار تقليل يافت.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.در این نشست معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور وضعیت پارک ملی گلستان را غمانگیز توصیف و تاکید کرد:باید به فریاد این پارک رسید. در ماههاي اخير اگرچه نماينده مردم آمل و رئيس سازمان اوقاف كشور از تصميمگيريهاي نهايي در اين زمينه خبر داده بودند اما هنوز اين اختلاف رفع نشده باقي مانده است. بسیاری از گردشگران تعطیلات نوروزی و تابستانی را برای سفر به این منطقه در نظر می گیرند اما زیبایی های خاص چمخاله فقط محدود به این اوقات نیست. در بسیاری از بخش های این ساحل شما می توانید صدف های سفید رنگ زیادی را روی شن ها ببینید که منظره ای بسیار زیبا و دلنشین را پدید آورده است. زیباییها و جذابیتهای این منطقه بهقدری دلنشین و زیبا است که طبیعتگردان و گردشگران زیادی برای رسیدن و دیدن آن، رنج راه و مسیر را تحمل میکنند تا به بهشتی بیبدیل برسند. لیلا کوه که در فاصله 3 کیلومتری از شهر چمخاله به سمت شرق واقع شده است، طبیعت این کوه بسیار زیبا و غنی است و اگر تاکنون به این کوه سفر کرده باشید، قطعا می دانید که پوشش درختی به همراه درختان میوه مانند پرتقال منظره و فضایی بسیار دلنشین را در دل کوه پدید آورده است. اگر از سمت رشت هم میآیید که بعد از رسیدن به لاهیجان ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید. برای راه پیدا کردن به این مسیر ابتدا باید از رشت به سمت لاهیجان حرکت کنید بعد از رسیدن حدود 25 کیلومتر را به سمت شهر لاهیجان باید طی کنید تا به ورودی شهر خمچاله برسید، از ورودی شهر تا مرکز آن در حدود 4 الی 5 کیلومتر می باشد که با طی کردن مسیر می توانید از بافت های جنگلی و پوشش گیاهی موجود لذت ببرید.

آبشار لوه در 20 کیلومتری گالیکش قرار دارد و فاصلهی بین گالیکش تا گرگان 108 کیلومتر است، اگر قصد دارید از گرگان به سمت مشهد بروید ابتدا باید به مینودشت رفته و از آنجا به گالیکش سپس به سمت آبشار لوه بروید. این ساحل واقعا زیبا و دیدنی است و صدف ها و شن های زیبای آن دلیل دیگری است که باید از آن دیدن کرد. دسترسی به فیلبند از جاده هراز و سنگچال آمل آسانتر است زیرا مسیر بابل آسفالت نبوده و پیچ و شیبهای زیادی دارد به همین دلیل برای رسیدن به این روستا مسیر هراز و سنگچال آسانتر است. البته باید توجه داشته باشید که بارش زیاد باران و برف در زمستان، مسیر دسترسی به قلعه را دشوار و خطرناک میکند. برای دیدنش باید به روستای بالارودِ سیاهکل بروید. اگر هم ماشین شخصی ندارید برای سفر به چمخاله میتوانید هر روز با اتوبوسهایی که از تهران به سمت لاهیجان میآیند به این شهر آمده و سپس با مینیبوسهایی از خروجی شرق لاهیجان به سمت چمخاله میروند به این منطقه برسید؛ البته تاکسیهای خطی هم برای رسیدن به چمخاله وجود دارند و یک راه دیگر هم این است که از لاهیجان به لنگرود و سپس به چمخاله بروید. پس از عبور از خیابان اصلی شهرک و عبور از پل از سمت جنوب وارد جاده فرعی معروف به جاده گلنرود می شوید و پس از طی حدود ۸ کیلومتر به آبشار می رسید.

البته باید دقت کنید در شنا کردن، وارد مناطق ممنوعه و خطرناک نشوید و جانب احتیاط خود را از دست ندهید. از مناطق دیدنی این روستا ، پل چوبی، نیزار و رودخانه، جاده خاکی دریا، محل اتصال رودخانه به دریا، ساحل ماسه ای و… به جز ساحل، این شهر دارای جذابیت های زیاد دیگری مانند رودخانه چمخاله، پل چوبی، جزیره فلامینگو و دیگر موارد را دارا می باشد. مثلاً آلاچیقهای چوبی، آب آشامیدنی، فروشگاه مواد غذایی و سرویس بهداشتی. امکانات این پارک زیبا و خاص شامل چندین آلاچیق ساده و سرپوشیده، سرویس بهداشتی، مکانهای رفاهی مثل کافیشاپها و پارکینگ است. این تله کابین دارای امکانات رفاهی برای گردشگران و مسافرانی که به آن رجوع می کنند نیز دارد. امکانات رفاهی و امنیت در ساحل چمخاله زیاد می باشد و به خاطر اینکه مسافران می توانند در این ساحل اقامت و یا برای مدتی اسکان داشته باشند. زمانی که در ساحل چمخاله قدم می زنید به خوبی می توانید صدف های زیبا و رنگارنگی را ببینید که در میان شن ها قرار گرفته اند. ضمن این كه رودخانه لاویج رود نیز از كنار این پارک زیبا عبور می کند. در مورد جنس دیوار نیز گفتار گوناگونی وجود دارد، بلاذری آن را از سنگ و سرب، ابن فقیه از آجر و آهک، ابن خردادبه از آجر و گچ، فردوسی از سنگ و گچ، ثعالبی از سنگ مرمر و نجیب بکران از خشت پخته مینویسند. که نام آن قلعه مارکو است و مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام است. چاف نیز نام یک منطقهی ساحلی است که در ۵ کیلومتری چمخاله و در امتداد آن قرار دارد. یکی از نکات جالبتوجه منطقهی گیسوم قرار گرفتن دریا و جنگل در کنار هم میباشد. شما می توانید به راحتی در طول این ساحل زیبا و تمیز قدم بزنید و از هوا و دریا لذت ببرید.

Free photo landscape of the massif des calanques surrounded by the sea under the sunlight in marseille ساحلی بسیار زیبا که انواع مختلف تفریحات را برای مسافران خود مهیا کرده است؛ قایقهایی که در اطراف ساحل مشغول سوارکردن مسافرانی هستند که قصد این را دارند دل به دریا بزنند. شهر چمخاله بیشتر شهرت خود را مدیون اسقرار بخش زیادی از اراضی خود در کنار ساحل دریا می داند که به این شهر جلوه خاصی بخشیده است. در نهایت، کمی که جلوتر بروید، تابلوهایی زیادی در مسیر و راه وجود دارند که شما را مستقیم به جزیره میرسانند. فلای برد، قایق سواری و شاتل سواری از دیگر امکاناتی و بازیهای ساحلی است که در جزیره فلامینگو منتظر شما است تا لحظاتی سرشار از هیجان و انرژی را تجربه کنید. لذت پرواز در هوایی پاک و خنک را تجربه کنید و از دیدن چشماندازها زیبا و چشمنواز اطراف، سرشار از شوق و حس خوب شوید. مسیری بعدی که برای رسیدن به چمخاله از آن استفاده می شود، اگر از سمت گیلان حرکت می کنید در 30 کیلومتری شرق لاهیجان می توانید تابلوی شهر چخاله را مشاهده کنید. گذشتن از رشت و لاهیجان هم مسیر دیگری است که شما را از سمت غرب به چمخاله میرساند. می توانید از اتوبان قزوین - رشت به شهر رشت رسیده، خود را به لاهیجان برسانید . موضوعاتي مانند انرژي هسته اي ، توزيع سهام عدالت ، خود كفايي در توليد بنزين ، طرح تحول اقتصادی ، افزایش صادرات ، آزاد راه شمال و دهها موضوع دیگر با تمام فرا و نشیبها سالهاست كه حل شده ، بحران مسكن از تب و تاب افتاده، ولي تورم کماکان وجود دارد.

رسیدن به رامیان با قطار و اتوبوس نیز امکانپذیر است. این بنای تاریخی را با نام میل رادکان نیز میشناسند و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. بدلیل توریستی بودن ساحل چمخاله گیلان ، سوییتهای اقامتی و آلاچیقهای اختصاصی با تمامی امکانات در اختیار گردشگران قرار میگیرد و از این بابت نگرانی وجود ندارد. هم ساحل و هم دریا بسیار زیبا هستند و می توان از انها عکس هایی زیبا و چشم نواز گرفت. شما می توانید منظره هایی زیبا از دریا را در این ساحل با چشمان خود ببینید. شما با سفر به این منطقه می توانید بهترین ساحل های استان گیلان را از نزدیک مشاهده کنید، ساحل هایی با منظره هایی بی نظیر که مسافران را از کیلومتر ها دور تر به این شهر می کشاند. اسبهایی در ساحل وجود دارد که مشتاقان سوارکاری میتوانند برای لحظاتی اوقاتی مفرح را با سوار شدن بر اسب در این ساحل بگذرانند. اسب سواری در کنار ساحل، قایق سواری، شنا و موتور سواری در پیست ساحلی دیگر تفریحات جذاب و سالمی هستند که گردشگران در شهر چمخاله می توانند از آنها لذت ببرند. در بهار و تیر می توانید دشتی پر از گل های رنگارنگ و کرم شب تاب را ببینید. روستای جنت رودبار به پایتخت گل گاو زبان کشور نیز شهرت دارد و هرسال در حدود سی تا چهل تن گل گاو زبان از مزارع آن برداشت میشود. بنابراین، ماهیگیری هم در این چشمه دیدنی تفریح خوبی خواهد بود و بهانهی خوبی است که اگر قلاب و تجهیزاتش را دارید آنها را با خودتان به گل رامیان ببرید.

شما در این ساحل می توانید با خیال راحت به تفریح بپردازید. خوشبختانه در ساحل چمخاله امکانات زیادی برای تفریح کردن وجود دارد و این می تواند دلیل بسیار خوب دیگری برای شما باشد تا به این ساحل بروید. کلانشهر رشت مرکزیت استان گیلان را بر عهده دارد، گیلان به دلیل وسعت پیدا کردن از شمال غربی تا شرقی از جغرافیای بسیار غنی برخوردار است. همچنین ماهیهای غزل آلای خال قرمز نسبت به بقیه ماهیها از ضریب هوشی و قدرت و سرعت عمل بهتری برخوردار است. همان طور که تاکنون حتما متوجه شده اید، شهر چمخاله از طبیعت و جغرافیای بسیار غنی و گسترده ای برخوردار است و شما می توانید انواع شرایط آب و هوایی را در این منطقه مشاهده کنید. آفرود در جنگلهای روستا: برای رسیدن به این روستای زیبا، میتوانید از ماشینهای مجاز گردشگری مانند آفرود استفاده کنید و در طی مسیر، از سرسبزی و طبیعت زیبای آفرینش لذت ببرید. از ویژگیهای این پارک جنگلی زیبا، وجود چند چشمه آب معدنی از جمله آبشار صفارود است که افراد محلی به آن آب معدن هم میگویند. بعدها آن منطقه به نام چمخاله معروف شد. منطقهای که در حال حاضر به نام شهر ساحلی چاف و چمخاله شاخته میشود. جایی که گاوهای رگ کرده در مرغزاری بی نظیر و سخاوتمند در حال چرا هستند. علاوه بر همه ویژگی های گفته شده، شهری در دل این استان واقع شده است با مکان های دیدنی بسیار خارق العاده که شما در کمتر جایی می توانید مشابه آن را پیدا کنید. در بازدید از آبشار لوه و جنگل اطراف آن، میتوانید از این آبشار نیز دیدن کنید. البته قسمتی از آب نیز به منطقه پلورو به رود هراز میپیوندد. چمخاله که در شهرستان لنگرود واقع شده است از یک طرف با ادامه جنگل های هیرکانی و از یک طرف توسط دریای خزر محاصره شده است و همین طبیعت بی نظیر است که چمخاله را میان گردشگران و طبیعت گردان بسیار محبوب کرده است، منتهی شده جنگل های کوهستانی به کناره های دریای خزر باعث می شود که بتوان ترکیب هر دو نوع شرایط آب و هوایی را یکجا تجربه کرد.

در آخرین سرشماری که از این منطقه انجام گرفته شده است، شهر چاف جمعیتی در حدود 1800 نفر را شامل می شود که با در نظر گرفتن خانواده ها به صورت کلی می توان 500 خانوار را برای این شهر در نظر گرفت. برای کسانی که قصد دارند برای اولین بار این ورزش را تجربه کنند، یک دوره آموزشی ویدئویی چهار دقیقهای تدارک دیده شده است.پیست بزرگسالان مسیری به طول ۶۰۰ متر با ۱۰ خودرو دارد و پیست نوجوانان به طول ۲۰۰ متر مجهز به پنج خودرو است. با یک رانندگی ۱۰ الی ۱۲ دقیقه ای به ساحل چمخاله خواهید رسید. همچنین، مردم دیلمان با مهماننوازی و خوشرویی خود، زندگی در این شهر را بسیار دوستداشتنی و راحت میکنند. رانندگی با موتورهای چهارچرخ بسیار راحت است و افراد بالای ۱۲ سال میتوانند از آنها استفاده کنند و در درون درختان پارک جنگلی سیسنگان گردش کنند. با شروع بهار و نزدیکی به تابستان سراسر دامنههای جنگلی اطراف این روستا پوشیده از گلهای معطر میشوند و علاقهمندان به گشت و گذار در جنگلهای روستایی میتوانند گیاهان معطر و دارویی جمع کنند.درختان گردو و فندق نیز در جنگلهای لاویج فراوان هستند. گردشگرانی که به صورت فصلی به این منطقه سفر میکنند میتوانند خانههای روستایی را اجاره کنند و یا در یک مجتمع اقامتی، اتاق رزرو نمایند.

جاباما به عنوان بزرگترین وبسایت اجاره ویلا ، اقامتگاه و رزرو هتل در ایران، مهمترین دغدغه ایرانگردان یعنی مطمئن بودن از محل اقامت را با ارائه اطلاعاتی کامل در مورد اقامتگاهها و هتلهای ایران و فرآیندی ساده برای رزرو آنها برطرف کرده است. اگر قصد دارید برای سپری کردن تعطیلات خود به استان گیلان سفر کنید، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله بهترین مناطق گردشگری گیلان را یکبار هم که شده مطالعه کنید، با مطالعه این مقاله می توانید از تمام جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی گیلان، اقامتگاه ها و شرایط محیطی آنها اطلاع داشته باشید. به یاد داشته باشید که همانطور که اشاره شد این مکان فاقد اقامتگاه یا هتل است، به همین دلیل برای سفر یکروزه خود برنامهریزی دقیق کرده تا برای بازگشت به تاریکی هوا نخورید یا برای اطمینان، با تور یکروزه فیلبند علاءالدین تراول، سفر خود را برنامهریزی کنید. ساحل چمخاله طول زیادی دارد و به همین دلیل است که به راحتی می تواند پذیرایی مسافرین زیادی باشد. رامسر که از بهترین و توریستی ترین شهرهای شمالی کشور است که جاذبه های گردشگری زیادی در آن وجود دارند. برای اقامت در روستای زیارت، گزینههای متعددی چون هتل روستا، اقامتگاههای بومگردی، خانههای ویلایی، کلبه های چوبی و کمپینگ در طبیعت وجود دارند. همچنین دو هتل برای اقامت نیز در این منطقه وجود دارد. این روستا درست در دامنه کوه قرار دارد. جاذبه های دیدنی جواهرده شامل طبیعت بکر، جنگل، آب و هوای مطلوب، کوه ها آبشار ها و چشمه های آب گرمی می باشد که با گردشگری و معیشت مردم منطقه گره خورده است. با پیمودن شیب تند در مسیر غار میتوانید از مناظر شگفت انگیز و زیبای مسیر لذت برده و در انتها به این غار شگفت انگیز برسید. این تونل با هدف نزدیک تر کردن مسیر ساخته شده است و برای ساخت آن جان های زیادی از دست رفته است.

زمستان این منطقه با بارش سنگین برف همراه است و منطقه خالی از سکنه می شود. به گزارش تسنیم بارش شدید برف در روزهای اخیر دمای هوا را 13 تا 20 درجه کاهش داده بود و به زیر 5 و 4 درجه رسانده است در عین حال براساس گزارش های دریافتی اداره کل هواشناسی مازندران دمای هوای آمل به منهای دو درجه رسیده و 42 میلی متر باران و 25 سانتی متر برف در 24 ساعت گذشته در این شهرستان گزارش شده است. آنجا که خاطر جمع شدید به رامسر رسیده اید سراغ از میدان شهید رجایی بگیرید. علاوه بر این، زمینهای ورزشی، پارک و پیستهای سرگرمکنندهای هم در منطقه گردشگری سد شهید رجایی قرار دارند. به گردشگرانی که به گشتوگذار در اماکن باستانی علاقه دارند پیشنهاد میکنیم پس از آبشارگردی، راهی قلعه بیبی حلیمه شوند. تمیزی موضوع بسیار مهمی است که خیلی ها به ان توجه ویژه دارند. توریستیترین ساحل شمال کشور از دیرباز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است. منطقه ساحلی چمخاله در شهر توریستی چاف و چمخاله واقع شده و از دیرباز مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته است. در مورد فصل های گرم سال شرایط جوی گرم و شرجی است . قانون هر سفری به همراه داشتن یک دست لباس گرم است. هواي بسيار مطبوع که ممکن است طيق ويژگي هاي بهار در هر لحظه با باران، آفتاب، ابر، مه، رنگين کمان يا نسيم خوش بهاري روبرو شويد پس لازم است براي جلوگيري از غافلگير شدن با خود لباس مناسب به همرا داشته باشيد.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد اجاره ون برای شمال با راننده لطفا به بازدید از وب سایت ما.


[ بازدید : 13636 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 13 مهر 1402 ] [ 21:47 ] [ سئوکار ایرانی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر